Pagina's

woensdag 18 september 2013

Dag 2: San Francisco

Vanochtend waren we allemaal vroeg wakker. Eerst hebben in het hotel lekker ontbeten met bagels, wafels, cinnamon rolls, cereal, yoghurt, sap en thee. Daarna zijn we naar de bushalte aan de overkant van het hotel gelopen, om met de bus naar het treinstation van San Bruno te gaan. Met de BART train waren we na zo'n 25 minuten midden in het centrum van San Francisco!

We stapten uit bij Powell Street en zagen meteen de bekende cable cars. We zijn doorgelopen naar Union Square, een plein met veel winkels en hotels, waar we even lekker in de zon hebben gezeten. Daarna zijn we door de (steile!) straten verder gelopen naar Chinatown, de oudste Chinatown van Noord-Amerika. Het begin van Chinatown was vooral toeristisch. Verderop was het meer authentiek: er liepen bijna alleen Chinezen en winkels hadden Chinese namen. Straatnamen waren ook in het Engels en in het Chinees aangegeven! Na Chinatown zijn we via het Financial District doorgelopen naar de kust. In een park bij de Ferry Building hebben we geluncht met een broodje van Subway. Het was trouwens erg mooi weer vandaag. Meestal is het in San Francisco fris en mistig, maar vandaag was het zonnig en lekker warm, zo'n 25 graden!

Na de lunch zijn we door de haven verder gelopen, waar op dat moment de America's Cup (een belangrijke zeilwedstrijd) werd gehouden. Even later kwamen we aan bij Pier 33, waar we om 15:50 met de boot naar Alcatraz gingen! Na zo'n 10 minuten op de boot (met een mooi uitzicht op de stad!) kwamen we aan op Alcatraz, waar we eerst een korte film hebben bekeken over de geschiedenis van het eiland. In de burgeroorlog was het een belangrijke strategische plek en later, tot 1963, was het een gevangenis. Daarna is Alcatraz nog bezet geweest door Indianen die meer rechten eisten en tegenwoordig gaan er elke dag zo'n twintig boten met toeristen naar Alcatraz. Na de film hebben we een audiotour gedaan. Via je headset kreeg je een rondleiding over het eiland. We hebben van alles gezien: de cellen, de bibliotheek, de eetzaal, het kantoor van de toezichthouder, etc. Heel bijzonder als je bedenkt dat mensen daar jarenlang hebben gezeten!

Toen we weer aan land waren zijn we doorgelopen naar de wijk Fisherman's Wharf. Pier 39 is een toeristisch gebied met veel winkeltjes en restaurantjes in vissers-thema. We hebben daar even rondgelopen en ik heb nog een vest gekocht met 'California' er op. We kwamen hier ook nog de bekende zeeleeuwen tegen!

Tenslotte hebben we wat gegeten bij Applebee's, een leuk, casual restaurant. Ik had een Turkey, bacon & avocado sandwich met patat, en natuurlijk een grote cola! Na het eten gingen we weer op weg naar het treinstation. We verwachtten onderweg nog wel een bus of cable car tegen te komen, maar blijkbaar was het al te laat. We moesten dus nog een flink eind lopen. Toen we in San Bruno aankwamen bleek dat we ook nog eens de laatste bus naar het hotel hadden gemist, dus hebben we maar een taxi genomen ;)

Na een drukke dag zijn we nu weer in het hotel. We hebben veel gelopen (volgens Google Maps sowieso 10 km, en daar komt Alcatraz nog bij!) en ook al heel veel gezien. Na een geslaagde dag gaan we nu lekker slapen..!

Voor alle foto's van vandaag, zie Flickr.