Pagina's

zaterdag 21 september 2013

Dag 5: Yosemite National Park

Vanochtend hebben we eerst ontbeten in het hotel met een buffet dat overal zo ongeveer hetzelfde blijkt te zijn. Amerikaans brood is toch duidelijk minder lekker dan dat in Nederland! Toch hebben we maar weer goed geprofiteerd van dit gratis ontbijt, want ook vandaag hebben we weer een druk programma. Na het ontbijt zijn we weer richting Yosemite gereden en zijn we eerst gestopt bij de Mariposa Grove, waar de sequoia's staan!

Het was zo druk bij Mariposa Grove dat we eerst wat rondjes om de parkeerplaats moesten rijden voordat we eindelijk een plekje hadden. We hoefden dus niet verder te rijden om met de shuttlebus weer terug te gaan. Dat scheelde tijd! Die tijd bleken we later wel nodig te hebben, want de wandeling door het bos bleek een stukje langer dan we hadden verwacht.. Toch niet zo handig om de kaart kwijt te raken! Toen we eindelijk weer bij de auto waren begon het te regenen. Op weg naar Glacier Point, een hooggelegen punt met uitzicht op Yosemite Valley, begon het steeds harder te regenen en werd het mistig... Toen we na bijna anderhalf uur bij Glacier Point aankwamen regende het nog steeds. Het uitzicht was heel apart: de mist bewoog zich door de vallei en bedekte steeds andere delen van de bergen. Toen de zon er even door kwam zagen we ook nog een grote regenboog!

Na Glacier Point zijn we naar de vallei, die dus honderden meters lager ligt, gereden. Het weer was nog steeds heel slecht, maar we hebben toch nog maar een wandeling gemaakt, naar de Vernal Fall. Het pad was steil en het was niet erg lekker lopen in de regen, dus we zijn bij de brug weer teruggegaan. Dit is trouwens ook niet de beste tijd van het jaar om de watervallen in Yosemite te bekijken. Zoals op de foto te zien is is er niet meer dan een klein stroompje van de Vernal Fall over. Sommige andere watervallen (bijvoorbeeld de Bridalveil Fall, zie de foto van de Tunnel view) staan zelfs helemaal droog.

Aan het begin van de avond zijn we weer naar Oakhurst gereden, waar we wat hebben gegeten bij een andere fastfoodketen: Carl's Jr. We hadden dus een beetje pech met het weer, maar we hebben in twee dagen de hoogtepunten van Yosemite N.P. gezien: de vallei, de tunnel view, Glacier Point, de sequoia's en de watervallen. We hadden hier nog wel wat meer tijd kunnen besteden, want door de grote afstanden binnen het park verlies je vrij veel tijd, maar morgen rijden we weer verder. We rijden eerst nog door een wat minder bekend deel van Yosemite N.P., over de Tioga Road.

Voor alle foto's van vandaag, zie Flickr.

Gereden kilometers: +- 210 km (totaal +- 4:15 uur)